Gazeta PodatkowaPrzy istniejącym zapotrzebowaniu na szybką, ogólnie dostępną i tanią informację, firma, która nie funkcjonuje w internecie, mówiąc kolokwialnie – nie istnieje.

Obecnie nie wystarczy dysponować towarem najlepszej jakości czy usługami najwyższej klasy, żeby odnosić sukcesy w danej dziedzinie. Prowadzone akcje promocyjno-reklamowe też nie zawsze odnoszą pożądane skutki. Dlatego tak ważne jest posiadanie atrakcyjnej i funkcjonalnej firmowej strony internetowej.

Z założenia celem podejmowania działań zmierzających do utworzenia strony internetowej jest promocja i reklama własnej działalności, a często umożliwienie (lub chociaż zwiększenie) sprzedaży własnych usług i produktów. Prace związane z utworzeniem firmowego WWW często generują spore nakłady. Jeżeli informacje na stronie internetowej mają na celu pozyskiwanie nowych klientów oraz ułatwienie kontaktów z obecnymi kontrahentami, to bezsprzecznie wydatki poniesione na jej utworzenie wykazują powiązanie z osiąganymi przez przedsiębiorcę przychodami. Nie zostały również wymienione przez ustawodawcę w katalogu, obejmującym wydatki niestanowiące kosztów podatkowych (art. 23 ust. 1 ustawy o pdof i odpowiednio art. 16 ust. 1 ustawy o pdop). Zatem zasadniczo będą firmowymi kosztami uzyskania przychodów. Sposób ich rozliczania może się jednak różnić.

Etap pierwszy: adres, czyli domena internetowa

W procesie związanym z utworzeniem firmowej strony internetowej można wyróżnić kilka etapów. Pierwszym i w zasadzie najważniejszym jest nabycie i rejestracja domeny internetowej, czyli złożonego z kilku elementów oddzielonych kropkami adresu internetowego, pod którym strona internetowa podmiotu, który wykupił prawo do jego używania, będzie funkcjonowała.

Najczęściej adres ten zawiera słowo kluczowe, które znajduje się w nazwie firmy, ułatwiające jej identyfikację. Ma on duże znaczenie marketingowe – umożliwia klientom oraz potencjalnym klientom łatwy dostęp do strony internetowej firmy i korzystanie z zamieszczonych na niej informacji i zasobów.

Wydatki na wykupienie praw do firmowej domeny internetowej należy kwalifikować pod kątem możliwości rozliczenia w kosztach na ogólnych zasadach wynikających odpowiednio z art. 22 ust. 1 ustawy o pdof i art.15 ust. 1 ustawy o pdop. Ponieważ ewidentnie wykazują one związek z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością jako tzw. koszty pośrednie, podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów podatkowych.

Etap drugi: hosting i pozycjonowanie

Oprócz wykupienia domeny tworząc stronę internetową należy także wynająć miejsce na zewnętrznym serwerze, gdzie będą przechowywane informacje (zasoby) niezbędne do funkcjonowania takiej strony (jest to tzw. usługa hostingu). Potrzeba sprostania lub wyprzedzenia konkurencji powoduje, że samo umieszczenie informacji o firmie w internecie na firmowym WWW może się okazać niewystarczające. Istotne znaczenie ma tutaj miejsce, jakie nasza strona będzie zajmować pomiędzy wynikami wyświetlanymi przez przeglądarki internetowe. Aby ją umieścić pośród pierwszych wyświetlanych wyników, konieczne może okazać się zakupienie usługi pozycjonowania strony.

Usługa ta polega właśnie na umieszczeniu strony w czołówce wyświetlanych przez wyszukiwarkę wyników, dla najbardziej popularnych słów kluczowych związanych z tematyką naszej witryny (np. transport, noclegi, gastronomia, podatki, aranżacja wnętrz). To właśnie ranking stron nadany przez wyszukiwarkę zdecyduje, czy znajdzie się tam link do naszej strony.

Wydatki ponoszone na pozycjonowanie strony należy traktować jako koszty podatkowe związane z utrzymaniem samej strony oraz zapewnieniem jej atrakcyjności.

Etap trzeci: funkcjonalność i atrakcyjność

Chcąc utworzyć naprawdę atrakcyjną i funkcjonalną stronę internetową przedsiębiorcy zazwyczaj decydują się na korzystanie z fachowej pomocy – czyli programisty oraz grafika komputerowego. To właśnie ich praca w procesie tworzenia strony będzie najważniejsza – programista zajmie się bowiem techniczną stroną całego przedsięwzięcia, a grafik komputerowy zadba o jej stronę estetyczną.

Wartość ich pracy mierzona wysokością otrzymanego za to zadanie wynagrodzenia również może obciążać firmowe koszty podatkowe.


Praktyczne informacje i porady dotyczące prowadzenia firmy dostępne są w serwisie www.gofin.pl.

Amortyzować czy nie?

Wydatki związane z utworzeniem firmowej strony internetowej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich poniesienia lub podlegają rozliczeniu w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne. Ta druga sytuacja ma jednak miejsce jedynie, gdy przy nabyciu strony nastąpi przeniesienie praw autorskich lub licencji, w wyniku czego powstaje wartość niematerialna i prawna.

Zasadniczo przyjmuje się, że wydatki na zakup usługi polegającej na budowie strony internetowej, która obejmuje jej zaprojektowanie, utworzenie i wdrożenie, nie powodują utworzenia wartości niematerialnej i prawnej. Z tego względu wydatki poniesione na opracowanie firmowej strony internetowej podlegają zaliczeniu bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów, jako tzw. koszty pośrednie obciążające koszty uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia. Pod kątem podatkowym wysokość tych wydatków nie ma wpływu na taką ich klasyfikację.

Wyjątkiem od zaprezentowanej reguły jest sytuacja, w której firma nabywa prawa autorskie do strony internetowej. Jeśli nabyte prawa autorskie spełniają kryteria pozwalające uznać je za wartości niematerialne i prawne, tzn. zostały nabyte na okres dłuższy niż rok i będą wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną działalnością, wówczas podlegają amortyzacji (art. 22b ust. 1 pkt 4 ustawy o pdof i art. 16b ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.)

autor: Agata Cieśla
Gazeta Podatkowa nr 16 (1161) z dnia 2015-02-23

GOFIN poleca praktyczny serwis internetowy www.WszystkoDlaKsiegowych.pl

3 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>